Spørsmål:
Venter mitt 4 barn, og fødslene har gått raskere for hver gang. Minstemann er 1 år, han var godt over 4 kg ved fødselen, (stort hode + armen vedsiden). Han kom ut i underkant av 1 1/2 time fra jeg våknet! Er sjansen stor for en enda raskere fødsel? Er redd for ikke å rekke frem til sykehuset!

Svar:
Svar: Dette var rekordfart! Siden du har født så raskt forstår jeg godt at du tenker på neste fødsel. Hvordan den blir er det dessverre vanskelig å si noe konkret om på forhånd. Du bør i alle fall gå ut i fra at det kan gå fort. Det er imidlertid riene dine, hvor sterke de er og hvor ofte de kommer som avgjør hvor raskt det går.
Bor du langt fra sykehuset er det lurt å tenke seg alternative løsninger. Du kan f.eks bestemme deg for hvordan du vil ha det denne gangen; at du vil rekke frem osv. Om det blir som du har bestemt er det umulig å si noe om, men det er helt klart at du har påvirkningsmuligheter.
Kan du bo hos venner eller familie som bor nærmere fødeavdelingen den siste tiden?
Er det noen mulighet for at jordmor med sykebil fra stedet du skal føde på kan kjøre deg i møte?
Er hjemmefødsel et alternativ?
Lykke til videre i prosessen! Så flott det må blir med 4 barn.
Hilsen Monica.