Spørsmål:
Proppen gikk forrige tirsdag, nå tirsdag etter er hodet festet, hvor lenge er det igjen nå??? Er så forferdelig lei!!
Hvor lenge kan det være igjen nå? Jeg er kjempelei og håper på et el annet tegn på at ting er i gang uten at jeg kanskje har merket det?? lurer på om foster vannet har begynt å lekke litt og litt, jeg kan gå på do og rett etter må jeg løpe inn igjen fordi det rett og slett lekker hvit "utflod" el hva det er..
Ultralyd termin er 6 oktober, men første termin var 29 september, er det noe ufarlig som jeg kan gjøre for å få i gang ting? har hørt om Glycerin?

Svar:
Svar: Hei Heidi!
Det er ikke lett å vente når man er så full av spenning og ”lei”, men de små kommer nok ikke før de selv er klare for det. I verste fall kan du plusse 14 dager på 6 oktober uten at det regnes som overtid. (Håper ikke du må vene så lenge.)
Med hensyn til å sette i gang fødsel kan du invitere partneren din til køys. Sæden inneholder prostaglandin, et stoff som påvirker mormunnen. Andre metoder skal du være forsiktig med.
På grunn av rikelig utflod som noen kvinner kan få mot slutten kan det være vanskelig å vite om det er fostervann eller utflod. Om du tror vannet har gått bør du kontakte jordmor eller fødeavd. for å få dette sjekket.
Mitt beste råd er: Ta en dag av gangen. Sørg for å gjøre noe hyggelig hver dag, og prøv å ikke bare tenke på at du er “lei.” Jeg har møtt kvinner som har vært så stresset over å vente at de av den grunn ikke fikk rier. Da de klarte å slappe av, få tankene på noe annet og skjønte at de selv ikke kunne påvirke det direkte, kom faktisk riene.
Lykke til med innspurten. Du har så mye flott i vente!!!
Hilsen Monica