Spørsmål:
Hei Jeg er veldig usikker på om jeg kan få epidural når jeg har en gammel, liten prolaps fra 2006 i korsryggen. Den plager meg ikke lenger og har vært fin siden begynnelsen av 2007, men tror kanskje at jordmødre fraråder dette under fødsel? Ihvertfall gjorde jordmor det sist og jeg fødte uten komplikasjoner men også uten smertelindring. Er gravid igjen og tenker mye på om jeg skal legge opp til en ny fødsel uten smertelindring. (Lystgass taklet jeg dårlig da det forstyrret pusteteknikken min, fikk litt klaus,og de andre typene er jeg usikker på effekten av) Har du noen råd til meg?

Svar:
Ut fra det du skriver høres det ikke ut som som du trenger smertelindring. Du kjenner hemmligheten; avspenning med  pusten som viktigste redskap. Flott!
Mitt beste råd er å gå for en gjentagelse.
Ingenting er bedre for mor og barn. Akupunktur, bad og massasje kan også være til god hjelp, og du trenger "noe".
I forhold til prolaps og epidural bør man ta med seg rtg. bilde med beskrivelse av prolapsen og hvor den sitter. Ut fra dette kan anestesilegen ta avgjørelsen om det er mulig med epidural eller ikke.
Lykke til med neste fødsel!
Hilsen Monica