Spørsmål:
Hei Jeg fødte mitt første barn i uke 26. Han er i dag helt sunn og frisk. Men det var en skremende opplevelse og start. Legene har ikke funnet grunnen. Jeg jobbet svært mye under svangerskapet og er i ettertid selv overbevist om at det skjedde pga stress. Jobber i salgsyrket. Tror nå jeg er gravid igjen ca uke 6. Har vært sykemeldt i 4 mnd, diagnose utbrent. (Personlig tror jeg det er en kombinasjon av reaksjoner etter fødselen og høye krav og høyt tempo på arbeidplasse. Jeg er ikke dyktig til å legge ting bak meg. Og skal være best i alt jeg gjør. Men har gjennomgått en skikkelig oppvekker og kommer ikke til å sjanse med stress i dette svangerskapet. Livet har fått en ny mening :) ! Hvordan bør jeg følges opp denne gangen. Hva bør jeg være oppmerksom på i tilfelle det ikke var stress. Føler ikke min ferske fastlege har erfaring på området (bor i en liten kommune) Mvh Thea

Svar:
Så fint at du klarer å tenke nye tanker og velge bort det som ikke gjør deg bra nå. Livet gir oss heldigvis nye sjanser og vi blir klokere underveis får vi håpe..............
Med hensyn til ny gravidtet er det naturlig å henvise deg med dine historie til spesialist tjenesten for en kontroll der. Ved vaginal Ul kan de finne ut om du skal ha ytterligere oppfølging evt. være med på å legge en god plan for svangerskapet ditt og omsorgen for deg.
Du bør selv være oppmerksom på tiflig vannavgang, kynnere som endre seg, regemmessige "tak" eller nedpress.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med en erfaren jordmor i tillegg til fastlegen din.
Lykke til videre!
Ta godt vare på deg selv.
Hilsen Monica.