Spørsmål:
Hei Jeg lurer på om premaurfødsel er arvelig? Det har seg nemlig sånn at jeg, mamma, pappa og begge barna til søsteren til mannen min er premature. Alt fra uke 31 - 37. Mamma mistet ogsp broren min i fødsel i uke 29. Jeg er nå 21 uker på vei og er veldig nervøs for å føde for tidlig. Er det stor sjans for det?? Jeg jobber som sykepleier på en tung avd på sykehjem, så det blir en del løft osv... Jeg har enda ikke vært hos jordmor, hun er sykemeldt, jeg spurte fastlegen min om dette, men hun sier at jeg må prate med jordmor. Hvor viktig er det med oppfølging av jordmor i svangerskapet?

Svar:
Jeg kan ikke si deg hvor stor sjanse det er for at du skal føde før terminen eller prematurt (før uke 37), men det er alltid slike ting vi spør om i svangerskapet. Den næmeste man kan sammenligne seg med som gravid er sin mor eller sin søster, evt. mors familie.
Kanskje betyr far også mer enn vi enda vet. Jeg har blant annet lest en us. som viser at svangerskapslengden påvirkes av barnets far og hvor lenge han var i livmoren.
Om jeg var din jormor ville jeg etterhvert henvise deg til fødeavdelingen der du skal føde til en kontroll og evt. videre oppfølging. De kan ved en vaginal UL følge med på livmorhalsen din og utfra dette gi deg videre råd, oppfølging og veiledning.
Jordmor kontroll er viktig i svangerskapet!
Om din jormor ikke kommer tilbake i nærmeste fremtid bør du sjekke muligheten for å komme til nabokommunen, evt. finne en annen jormor du kan gå til.( Det finnes også privatpraktiserende jordmødre.)
Du kan også be legen din henvise deg til fødeavdelingen. Det viktigste er å forhindre at du føder prematurt.
Det er stor forskjell på å føde i uke 29 og 35!
Kanskje vil du trenge en redusert arbeidsmengde/ sykemelding etterhvert, evt.
må arbeidsgiver finne arbeidsoppgaver til deg som ikke er så fysisk belastende. Snakk med legen din og arbeidsgiver om dette.
Lykke til videre! Ta godt vare på deg selv og barnet du venter.
Hilsen Monica.