Spørsmål:
Hei. Jeg er nå gravid med mitt 2. barn. Første svangerskap endte med hastekeisersnitt 11 dager på overtid. "fødselen" varte ikke mer enn 12 timer, men var helt grusomt.. Ble satt igang med at de tok vannet og siden satt på drypp før de fant ut at dette ikke gikk riktig veien. Ble dagen før målt til at babyen skulle være rundt 3900 gram. Dette stemte aldeles ikke.. Han var 4770 gram, 54 cm, 38 cm i hodet og stjernetitter. Jeg grøsser av tanken på hva som kunne ha skjedd om han hadde kommet ut riktig vei.. Nå går jeg å gruer meg til fødselen i juli.. Har gjort det siden jeg fikk positiv test.. Er nå 13 uker på vei, og det er laangt igjen å gå. Denne gangen ønsker jeg planlagt keisersnitt, men har forstått at det er nesten umlig å få siden de skal få ned kesiersnitt statestikken.. Jeg blir helt ødelagt psykisk over tanken på å gjenomgå dette en gang til.. Klarer ikke å glede meg i det hele tatt.. Er det mye som skal til for at en kan få planlagt kesiersnitt, eller holder det med dårlige opplevelser og psykisk påkjenning?

Svar:
Det er trist å høre at du ikke klarer å slippe gleden til. Jeg vil oppmuntre deg til ikke å bruke opp all energi på å tenke så langt frem, men heller unne de gode øyeblikkene uderveis
Det er faktisk langt frem og du har mye fint i vente!
Så forstår jeg din bekymring og alle tanker som kommer og går, men heldigvis er bildet litt mer nyansert enn at tallene skal ned.
Med et barn på 4770g og haste keisersnitt etter igangsetting 11 dager over termindato har du et "godt utgangspukt" for et nytt keisersnitt.
Men, - den avgjørelsen tas ikke nå.
I uke 32 ca. vil jordmor/legen din søke deg inn til en samtale der du skal føde. Her blir det gjort en helhetsvurdering av barnet i magen og din fysiske og psykiske tilstand. Det er viktig at du selv legger ved et skriv om dine tanker /ønsker/erfaringer.
Det er dessuten fritt sykehusvalg. Det vil si at om du skulle være å uheldig å få avslag der du skal føde, har du flere sjanser.
Ønsker deg et fint svangerskap!
Hilsen Monica.