Spørsmål:
I dag fikk jeg vite at jeg må ta keisersnitt den 30. april. Jeg lurer på hvilke komplikasjoner dette medfører meg og barnet. Jeg har lest at barn som blir født på denne måten, ikke takler livets motgang osv like bra...
Det høres litt dumt ut, men seriøst: hva kan dette medføre barnet og meg?

Svar:
Svar: Det er et viktig spørsmål du reiser, og det er bra kvinner begynner å bli kritiske. Du skriver ingenting ting om årsaken til keisersnittet, bare at du har fått vite at du må ta keisersnitt. Siden du er opptatt av komplikasjoner med denne forløsningsmetoden håper jeg at du også har vært med på denne bestemmelsen. Husk at du har krav på god informasjon for å kunne ta et informert valg.
Et keisersnitt er et kirurgisk inngrep, og alle inngrep representerer en risiko. Dette kan du snakke med fødeavdelingen om. Be om en samtale der du kan få førstehands opplysninger om blant annet operasjonsmetode, anestesi(bedøvelses)metode, opplegg etter operasjonen o.s.v.
Med tanke på den psykiske delen bør det også kunne diskuteres med stedet. Det selvfølgelig helt annerledes å våkne opp av narkosen noen timer etter at barnet har kommet, være omtåket, kanskje litt småkvalm og med litt smerter enn å være tilstede hele tiden som du kan med en spinal/epiduralbedøvelse.
Kvinner som har opplevet både fødsel og keisersnitt sier at det er trist å ikke kunne håndtere barnet som de selv ønsker etterpå. De måtte ha hjelp til å legge barnet til brystet, klarte ikke å flytte seg i sengen alene osv. Dette er nok for noen en ”strek i regningen.”
Om barnet senere ikke skal klare livets motgang p.g.a. et keisersnitt lyder litt underlig i mine ører. For barnet er keisersnitt en god måte å bli født på. Kanskje kan det være et godt råd for deg å snakke med andre kvinner som har hatt keisersnitt og høre deres erfaring.
Noen kvinner har fortalt at de ble forstyrret i sin tilknytning til barnet, men at dette heldigvis gikk fort over, og det ble like bra etterhvert som med tidligere barn født på naturlig vis.
Heldigvis kan vi mennesker tenke, og handler ikke bare på instinkt. Vi har således en fantastisk mulighet til å påvirke våre liv. Med ditt utgangspunkt har du sikkert den beste forutsetning til å lykkes med en god start for dere begge. Lykke til!
Hilsen Monica