Spørsmål:
Hei! Vi venter snart vårt fjerde barn. Dette gleder vi oss veldig til! Men så tenker jeg på dette med å ha pappaen med på fødselen. De tre andre fødslene jeg har hatt, har vært raske og relativt lette, hvis man kan kalle de det! Mannen min har vært med hver gang, men jeg lurer på hvordan det ville vært å være alene. Jeg synes egentlig det er ubehagelig med kjærlige klapp og oppmuntring akkurat da. Sist gang gav jeg ikke uttrykk for noe vondt nærmest under hele fødselen. Vet ikke helt hvorfor (er ikke sånn til vanlig), men når jeg før, har jeg kun behov for ro og konsentrere meg om "jobben" jeg holder på med. Men så er det jo det at fødselen er jo sikkert en like stor opplevelse for pappaen også. Ønsker absolutt ikke å sette han til side; helst vil han jo være med. Men kjenner sånn på at det er godt å få helt fred mens jeg prøer å puste helt rolig under riene. Har du noen tanker om dette? Mvh Hanne

Svar:
Jeg kjenner kvinner som har valgt å føde alene.
Om du nå ønsker å føde alene kan evt. mannen din være i nærheten for så å komme inn med en gang barnet er født. Alternativ er han med på fødestuen men forholder seg passiv til deg og bare ER der.
Det beste er vel om dere snakker sammen om saken, og finner en løsning som oppleves god for begge. Vær ærlig og fortell hva du ønsker deg denne gangen (kanskje er dette din siste fødsel).
Det er du som gjør jobben, og det er viktig at det blir riktig for deg. Dette tror jeg helt sikkert mannen din vil respektere, men han kjenner muligens ikke til disse tankene.
Et godt råd kan være å ta det opp på en slik måte at han ikke blir såret. Han har kanskje trodd at han har tilbudt deg det aller beste ; sitt engasjement og omsorg hver gang.
Lykke til med fødsel og god kommunikasjon!
Hilsen Monica.