Spørsmål:
Hei! Jeg har skrevet til deg en del ganger, pga at jeg har vært utrolig mye plaget med smerter, sammentrekninger og falsk alarm om natten.. Jeg har nå igjen 2 og en halv uke, og har fått akupunktur for å sette i gang fødselen, men det ser ikke ut til at det virker.. Dersom jeg spør på føden nå, er det noen sjanse for at de setter i gang fødselen der nå? Med oxytocin eller noe annet..? Jeg har jo gått med disse smertene i 5.6 uker nå, så jeg begynner rett og slett å bli utbrent..Men når jeg har vært inne på føden har jeg ikke hatt noen sammentrekniger, s jeg føler at de tror jeg finner på det.. Jeg føler at jeg ikke har nok å gi når fødselen setter i gang hvis dette fortsetter.... Håper du kan svare på dette spørsmålet..

Svar:
Det kan være en stor tålmodighetsprøve å vente på fødsel, men det er er verdt det!
Det skal være helt spesielle grunner for å indusere (sette igang) fødsel. Med all respekt for å redusere risiko skal man holde "fingrene av fatet" og verne om den naturlige fødselsprosessen. Det er både du ogbarnet tjent med!
Spar på kreftene dine, gjør noe hyggelig hver dag, ta frem gleden og prøv om du kan bli litt lengre hjemme hvis det føles trygt og du ikke har lang vei til fødeavd. neste gang sammentrekningene kommer på natten. Da slipper du nedturen og skuffelsen over at det ikke ble noe denne gangen heller.
Det kan være urealistisk å tro at man skal føde før terminen når overtid først regnes 14 dager etter.
Fortsett med akupunktur og gå dagene og nettene i møte avslappet , vel vitende om at det vil nok skje noe etterhvert.
Lykke til med en positiv innspurt!
Hilsen Monica.