Spørsmål:
Hei Ved forrige svangerskap gikk jeg 20 dager over før det til slutt ble keisersnitt. Jeg ble forsøkt satt i gang 4 ganger uten resultat. Jeg er nå gravid igjen og lurer på hva sjansene er for at jeg skal gå over nå også. Det gikk veldig fint sist, men har ikke lyst til å gå så lenge nå når jeg også har en gutt på 2 år å ta meg av. Er det mulig å bli satt i gang før det har gått 2 uker over? eller fastsatt keisersnitt 1 uke etter termin for eksempel?

Svar:
Du har et helt annet utgangspunkt denne gangen som annengangs gravid/fødende. Det du erfarte forrige gang vil veie tungt denne gangen når evt. avgjørelser skal tas. Om du ønsker å føde, men ikke senere enn 14 dager over terminen er det en avgjørelse som kan tas på forhånd. Om du ikke ønsker å føde men velger et planlagt keisersnitt, er det vanlig å gjøre det noen dager før termindato.
Jeg vil foreslå for deg at du ber jordmor/fastlegen din om en kontroll på fødeavd. der du skal føde i god tid før fødsel. Der kan du ta opp problemstillinger og sammen med gynekolog finne frem til hva som er best for deg denne gangen. Det kan også være en god idè å lage en evt. plan dersom du helst vil føde, men ikke for en hver pris. Det kalles å "prøveføde".
Husk at det er din kropp. Du har stor bestemmelses rett og erfaring å vise til. Håper du får en god opplevelse!
Hilsen Monica.