Spørsmål:
Hei! Jeg fikk en datter for 11 år siden og er nå gravid med nr 2. Jeg var bare 18 år den gangen og ble klippet og hadde en veldig lang fødsel..Fikk en del problemer med luft som kom fra skjeden som ikke høres så veldig delikat ut spesielt i forbindelse med sex. Er jo da kjempe redd for at dette skal bli enda verre og lurer på om det er mulig å operere dette etter jeg har født nr 2. Jeg kan få keisersnitt nå visst jeg vil men visst det er mulig å få fikset på dette så vil jeg gjerne føde vanlig.

Svar:
Så flott at du er innstilt på å føde vaginalt! Det er det beste for både deg og barnet.
Jeg forstår godt din bekymring og vil foreslå for deg at du snakker med jordmor/legen om saken. De kan evt. henvise deg til fødeavd. til en kontroll i forkant der du får tatt opp problemet, evt. sende en forespørsel om hvordan saken best skal behandles i forbindelse med fødsel.
Dersom du får en fødsel uten en rift vil det ikke være naturlig å gjøre noe som helst med ditt underliv nå. Blir det derimot nødvendig å legge en episiotomi(et klipp) rent foregyggende for å unngå at det revner, vil saken stille seg annerledes. Da brukes anledningen til å "pynte på" det som det er mulig å gjøre noe med der og da.
Større inngrep som krever narkose må planlegges og vil ikke ble gjort i forbindelse med fødsel, men kanskje mens du ligger på barsel.
Håper du får en fin fødsel!
Hilsen Monica.