Spørsmål:
Hallo. Jeg er gravid med nr 2. Jeg er 16 uker på vei, og min sønn er 16 mnd. Når han kom til verden var det en forferdelig opplevelse, både pga smertene, men og det psykiske pga at han var livløs og at de første levedøgnene var kritiske.. Er pga disse erfaringene bekymret for neste fødsel.. Prøver å ikke tenke på det, men er så redd for den dagen riene kommer.. Noen gode råd?

Svar:
Jeg forstår godt at dette kommer tilbake og aktualiseres nå. Det er en dramatisk historie du forteller om.
Jeg vil foreslå for deg at du ta med opp med jordmor/legen du går til kontroll hos slik at de blir klar over hva du ha opplevet, hvordan du har det nå og hva du sliter med. Det er god hjelp å snakke om tingene. Noen synes også et kan være til god hjelp å sette seg ned og skrive ned det hele. Ved å skrive opplever man ofte at nye ting dukker opp. Kanskje kan dere begge skrive ned hevr deres historie for så å dele den med hverandre.
Jordmor kan også henvise deg til en samtale på fødeavedlingen der du fødte slik at dere kan gå gjennom det hele igjen og få oppklart evt. usikkerhet knyttet til hendelsen.
Noen avdelinger har også spesielle tilbud for kvinner med angst. Kan det være noe for deg?
Håper du får den hjelpen du trenger.
Lykke til videre! Du har heldigvis mange uker og mnd. igjen.
Hilsen Monica.