Spørsmål:
Jeg føler meg nesten litt rar.... Jeg har IKKE planlagt fødselen min, ikke hva og om jeg skal ha smertestillende, hvilken fødestilling eller noe slikt. Jeg tror at kroppen ordner opp selv, og tar det som det kommer. Vondt kommer det til å gjøre, ja, men resten får gå sin gang. Med andre ord har jeg pr.dags dato (34 uker) hele roen. Er det vanlig å planlegge fødselen ned til minste detalj?

Svar:
Nei det er det ikke, og det går heller ikke an. Man kan ikke på forhånd vite hvordan fødselen vil bli, spesielt ikke om det er første fødsel.
Du er heller ikke unormal. Det kan være et flott utgangspunkt å ta det som kommer, men om det betyr at man ikke orker eller vil tenke på fødselen før den starter, kan det for noen også være å lure seg selv.
Gjennom et langt jordmor liv vet jeg at det er svært få kvinner som klarer å ta en fødsel "på hælen".
En fødsel krever forberedelse!
Nå er det mange måter å forberede seg på. Du gjør det nok på din måte. Det høres så bra ut at du stoler på kroppen din. Men, -jeg vil likevel foreslå for deg at du deler disse tankene med jordmor/legen du går til kontoll hos. De vil kunne se og forstå hvor i prosessen du er, og sanse hva du har behov for evt. å bli utfordret på. Det kan også være godt å snakke med partneren sin om hva han/hun skal gjøre for å gi støtte på en god måte. Bare du kjenner seg selv og vet hva du har behov for.
Det kan også være til god hjelp å ha tenkt gjennom hvordan du skal hente frem reservekreftene dine om du kommer til et punkt der du vil gi opp.
Men gled deg. Det er så fantastisk å føde. Tenk at millioner av kvinner har gjodt det før deg. Det er en aldeles hverdagslig hendelse (som "Karlson på taket" pleier å si) men likevel en helt unik og spesiell hendelse hver gang.
Lykke til med din naturlige fødsel!
Hilsen Monica.