Spørsmål:
Det var noen som sa til meg nå nylig: Hvis fødselsen starter med at vannet går, er det viktig å ligge i ro. Det er gjerne da navlesnoren kan tvinne seg rundt halsen til babyen. Er det noe sannhet i det????

Svar:
Svar: Hvis vannet går og barnets hodet ikke har festet seg kan det være en liten sjanse for at navlesnoren kan komme i klem mellom kvinnens bekken og barnets hode. Dette har vært grunnen til at kvinner ble bedt om å ligge. Navlesnoren kan derimot ikke tvinne seg rundt barnets hodet om fødselen starter med vannavgang. Mange barn blir riktignok født med navlesnoren rundt halsen både en og to ganger, men det har skjedd på et tidligere tidspunkt i svangerskapet da det var plass nok til å stupe kråke. Heldigvis er navlesnoren laget på en slik måte at det er nærmest umulig å klemme den av.
Håper du fikk oppklart litt av usikkerheten knyttet til vannavgang. Hilsen Monica.