Spørsmål:
Er gravid med nr 3.Med nr 1 fikk jeg svangerskapsforgiftning og lå inne på sykehuset en uke før jeg fikk,nr 2 ble født prematur.Er nå i uke 36+4. Har lyst å være hjeme lengst mulig.Når bør man dra til sykehuset? Hvor lenge bør riene vare,og tid imellom? Takk! Mvh lovely 29

Svar:
Det kommer helt an på hvor langt fra sykehuset du bor. Har du lang reisevei bør du legge inn dette. Dernest vil det avhenge av hvor sterke rier du har, om vannet har gått ,hvor rakst du har født tidligere , om barnet ligger i hodeleie, seteleie o.s.v
Det er med andre ord vanskelig å gi råd som passer alle. Noen kvinner ønsker å være lenge hjemme, mens andre blir fort utrygge og vil raskt avsted.
Det kan være lurt å ta en telefon til fødeavd., snakke med en jormdor og ta avgjørelsen der og da. Sammen vil dere nok finne det riktige tidspunktet ut fra de opplysningene du kan gi.
Personlig er jeg mer opptatt av styrken og varigheten på riene, enn hvor ofte de kommer. Om du ønsker å være lenge hjemme kan det være lurt å merke seg om riene øker i intensitet. Er de derimot som de har vært fra de startet, men kommer regelmessig, kan du se det an. Endrer de seg og blir sterkere hele tiden, bør du nok være mer på vakt i forhold til å velge tidspunkt.
Snakk litt med jordmor om dette når du er til kontroll.
Ønsker deg lykke til!
Hilsen Monica.