Spørsmål:
Jeg venter snart mitt første barn og ser frem til fødselen og tiden etterpå. Men det som bekymrer meg mest er det å være så "naken, avkledd og hjelpesløs" skremmer meg. Jeg er ikke redd for smertene men det å blotte seg for alt og alle. Hvordan gjør de dette mest skånsomt for kvinnen og hva slags "regler følger" de ansatte? Vil gjerne ha med mannen min men har de samme redde følelsene for hva han tenker om alt også.

Svar:
Det er et viktig tema du tar opp.
Du har selvfølgelig alle rettigheter og bestemmer selv hvor mye avkledd du ønsker å være til en hver tid.
Personalet på føde/barsel avd. vil alltid tilstrebe å ivareta kvinnens ønsker og  behov så lanngt det går an, men må også kunne utføre jobben sin på en forsvarlig måte.
Jeg vil foreslå for deg at du og din mann snakker sammen om dette og finner ut av hva som er viktig for dere. Skriv det ned og ta det med til fødeavdelingen når du skal føde.
Snakk også med jordmor/legen du går til kontoll hos og få detaljert informasjon om hva som skjer og hvordan det skjer fra du kommer inn i avd. til du forlater sykehuset. Fakta er som oftest mye mindre skremennede enn det man selv kan fantasere om.
Kanskje er det lurt for deg også å skaffe klær som er praktiske, som gjør det mulig å dekke deg til samtilig som det ikke hindrer fødsel eller barnt i å bli lagt til brystet etterpå.
Ønsker deg en fin fødsel og et godt opphold på sykehuset!
Hilsen Monica.