Spørsmål:
Jeg har to dager til termin, og har i det siste hatt mye utflod. Men nå er det helt blankt og kommer i små mengder. Er dette fostervann? er annengangsfødende......

Svar:
Det er helt normalt med rikelig ofte vannklar utflod mot slutten av svangerskapet. Om dette er fostervann kan jeg dessverre ikke vurdere på nettet, men du kan ta på deg et bind. Gå med det en time eller to og se om det blir gjennomtrukket.
Mengde og lukt vil ofte være avgjørende.
Fostervann kommer hele tiden og vil etterhvert gjøre bindet vått. Lukten tar du ved å utelukke urinlukt eller syrlig utflod lukt.
Fostervann lukter vammelt(hva nå det er for en lukt?)
Jordmøder kjenner luten av fostervann på lang avstand. Vi vet hvordan vammel lukt lukter.
Er du i tvil tar du med deg det gjennomtrukne bindet til fødeavdelingen.
Lykke til med innspurten! Håper du får en fin fødsel.
Hilsen Monica.