Spørsmål:
Hei! Takk for en fin spørrespalte, der jeg har fått svar på mye av det jeg grubler på! Jeg er 29 år og venter mitt andre barn, jeg er 31+5 på vei. Det blir 8 år siden forrige fødsel, og flere kan fortelle meg at jeg er som en førstegangsfødende igjen. De sier at alt er "reparert" og "på plass". Sist var jeg innlagt i 2 døgn med rier før vannet gikk, 16 timer senere kom datteren min. (Ble satt igang pga preeklampsi 1 uke over tiden). Jeg var utslitt i flere uker etterpå, fødselen tok på både psykisk og fysisk. Gruer meg enormt, har hatt en samtale på fødeavdelingen, men glemte å spørre om det jeg skal spørre deg om nå. Er jeg som en førstegangsfødende? Eller kan jeg håpe på at det går litt lettere denne gangen? Hilsen mammaKine

Svar:
Takk for hyggelig tilbakemelding!
Hvordan kan en kvinne som har født et barn være som en førstegangfødende ? Det sier seg selv at dette er umulig.
Det er dessverre mye synsing rundt svangerskap og fødsel. Mye av dette er nok ment som omsorg gitt fra kvinne til kvinne. Men ikke at som sies blir til omsorg, snarere til bekymring.
Jeg vil råde deg til å gå til jordmor disse ukene som er igjen av svangerskapet for å få snakket ut om alt som skjedde første gangen. Det er viktig! Du kan også snakke med partneren din, evt., sette deg ned og skrive litt om det for deg selv. Alle tanker du tenker og alt du deler med andre vil hjelpe deg å bearbeide opplevelsene.
Det er også forskjell på å komme i fødsel på en naturlig måte og å bli satt i gang. I tillegg hadde du en ekstra stressfaktor med preeklampsi.
Skaff deg god litteratur. Har du bestilt fødselsboken fra babyverden? Les og les om igjen. For hver gang vil du oppdag noe nytt.
Snakk mye med partnerne din om hvordan du ønsker at han skal støtte deg, og trenger du det får du sikkert en samtale til på fødeavdelingen.
Ta godt var på deg selv.Sov mye og hvil deg før fødsel.Stol på kroppen din og prøv å få en positiv holdning til din egen fødsel. Lag en strategi for hva du tror er best for deg. Hvor lenge vil du være hjemme før du reiser til fødeavdelingen  f.eks.
Ønsker deg lykke til. Alle kvinner burde unne seg en flott fødselsopplevelse!
Hilsen Monica.