Spørsmål:
Hei. Jeg er bekymret for at jeg er for lita til å føde normalt...Jeg har smal kroppsbygning, og har alltid vært veldig slank. Alle "konfronterer" meg nå med at " jeg har så smale hofter, at jeg kan vel ikke føde". Er det nødvendigvis slik? Kan man finne ut dette på noe vis?
Er redd for å ende med haste-sectio fordi babyen setter seg fast... Jeg er 166 lang, og veide før svangerskapet 54 kg. Nå i uke 25, veier jeg ca 58.5. Legger jeg tilstrekkelig på meg? Jeg er sunn og frisk, har god matlyst og spiser godt. Imidlertid er jeg nokså aktiv, og har nok ganske høy forbrenning. Har ingen ødemer. Er redd for å være for tynn...men spiser fire hovedmåltider, og mye frukt. Koser meg også med noe godt, desserter etc.

Svar:
Svar: De alle fleste kvinner har gode bekkenmål og kan føde barn på normalt vis. Dette er vi jo skapt til. Når du nærmer deg terminen kan du snakke med jordmor om dette. Det går an å ta røntgen av bekkenet ditt for å se om du har normale bekkenmål, men dette gjøres bare på indikasjon fordi barnet ditt utsettes for røntgenstråler. Det kan være en idé å spørre din mor evt. søster om hvordan deres fødsler var.
Med tanke på vekten din høres det glimrende ut. Du hører til en liten og privilegert gruppe som er redd de ikke legger nok på seg.
Lykke til videre. Stol på kroppen din, og “sorter” det du vil fylle hodet ditt med av hva andre forteller.
Hilsen Monica.