Spørsmål:
Tusen takk for svar :) det roet meg! Skjønner at du stusser over det som kanskje kan virke som forengelighet og selvopptatthet. Og jeg vil også benytte anledningen til å si at svarene dine jevnt over er fine og respektfulle. Når det gjelder dette med redsel for ydmykelse og tap av kontroll , så tror jeg at for noen- og for meg ihvertfall- henger denne angsten sammen med overgrep/misbruk og ydmykelser man har opplevd i en slik sammenheng. Uansett vil jeg takke for at du tok meg på alvor. Svaret ditt var til hjelp. Mvh AH

Svar:
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!
Så godt å høre at svaret også var til hjelp. Det gjør meg glad!
Det er ikke vanskelig å forstå at kvinner som har opplevet misbruk/overgrep har et stort behov for kontroll.
Jeg har stor respekt for den enorme påkjenningen svangerskap og fødsel kan være der mye handler om å slippe kontroll.
En forutsetning for å få god hjelp, oppfølging og ta valg er at kvinner selv velger å si i fra til jordmor/lege/sykehus om hvilke behov de har.
Mye kan sikkert sitte langt inne og være vanskelig å dele med fremmede, men kan også en del av å ta kontrollen over eget liv tenker jeg. Ved å gjøre det kan svangerskap og fødsel bli en positiv opplevelse med vektstmuligheter for å kommer videre på en god måte.
Ønsker deg alt godt, og håper du får en fin fødsel!
Hilsen Monica.