Spørsmål:
Hei jeg fikk min første datter for 6 år siden med keisersnitt pga fødselsangst og at det var seteleie 2 uker før termin. Nå er jeg gravid igjenn og har termin om 6 uker. har bare hatt plager gjennom hele svangerskapet og vært sykemeldt hele tiden pga kvalme og bekkenløsning. pga alle plagene og at dette ikke var planlagt og har laget mange problemer for meg har ikke jeg klart å knytte meg til barnet i det hele tatt,alt er bare en irritasjon.Den eneste som gleder seg er min datter. Jeg har lest at har man hatt keisersnitt første gang så vil det som oftest bli en vanskelig fødsel neste gang. og jeg har ennå fødsels angst til de grader. Nå er jeg også redd for at hvis dette blir en vanskelig fødsel at jeg ikke skal få et ordentlig forhold til barnet. Har veldig dårlig samvittighet og føler meg som en slem person.Kan du gi meg råd.har ikke jordmor bare fastlege. si det som er bedre med keisersnitt enn å føde. Er fortvilet og redd. vil egentlig ta keisersnitt men er redd for det og.

Svar:
Kjære deg!
Det er veldig trist å høre om hvordan du har det og hvor dårlig du er blitt tatt vare på i svangerskapet. Med god
omsorg og tid på svangerskapskontrollene kunne du forhåpentligvis fått hjelp til å bearbeide forrige fødsel og være i en kontinuerlig prosess med forberedelse til neste barn og fødsel.
Jeg vil råde deg til å ta det opp med legen din. Han/hun kan sette deg opp til en dobbeltime slik at dere sammen kan snakke om saken i ro og fred. Fortell hvordan du har det. Be om hjelp, og ta i mot hjelp.
Be om en henvisning til fødeavdelingen der du skal føde. De fleste fødeavdelinger har opplegg for kvinner med fødselsangst. De kan tilby konsultasjoner til kvinner som tidligere har hatt keisersnitt o.s.v.
Du kan også selv sette deg med og lage et brev, evt. bare skrive ned det som plager deg/tanker du har i hodet for på den måten få bearbeidet det du nå sliter med. Dette kan du ta med til samtalen på sykehuset om du ønsker
Du har enda litt igjen. Bruk denne tiden godt. Om du ikke har lang avstand kan du muligens få flere samtaler på sykehuset.
Det er ikke riktig at man får en tøffere fødsel dersom man har keisersnitt første gang. Det er heller ikke riktig at keisersnitt er bedre enn en vaginal fødsel. Men dette bør du snakke mer om med jordmor på konsultasjonen på sykehuset.
Ta godt vare på deg selv. Be om det du trenger!
Ønsker deg alt godt. Det er kjempeflott å føde. Håper du vil unne deg selv en fin fødsel!
Hilsen Monica.