Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 37, og barnet har sittet i seteleie i mange uker. Stumpen har festet seg, og på RH tror de ikke han kommer til å snu seg. Jeg er førstegangsfødende, har morkaken foran (om det har noe å si), og de mener han sitter så godt at snuing ikke er noe alternativ. Jeg har fått tid for keisersnitt på RH om tre uker, 6 dager før termin. Jeg og mannen min har vært på fødselsforberende kurs, og var så innstilt på naturlig fødsel. Nå må jeg stille meg helt om, på planlagt keisersnitt. Nå forsøker jeg å lese om keisersnitt, men alt jeg finner virker som skremselspropaganda for å få kvinner med fødselsangst til å velge vaginal fødsel. Det er så mye risiko, så mye komplikasjoner, leser at det er vanskeligere å bli gravid etter KS, at nytt svangerskap kan ende med dødt forster i tredje trimester pga arr i livmoren. Andre vanlige komplikasjoner er blodtap, blodtransfusjon, ammeproblemer, sårinfeksjon, urinveisinfeksjon, livmorbetennelse, blodutredelser. Ved 16% av planlagte KS oppstår det komplikasjoner, leser jeg mange steder. Det er da et veldig høyt tall! Jeg er redd for å måtte være lenge på sykehuset, for å ikke klare å ta meg av barnet etterpå, og for å ikke gro riktig. Ikke kunne bære på 6 uker! Uansett må barnet ut, men det ville være godt å slippe å grue seg så forferdelig. Ikke til inngrepet, men til tiden etter. Har du noen beroligende ord å gi meg? Det må da være mange komplikasjoner under og etter vaginale fødsler også? Er det virkelig så mange komplikasjoner med KS?

Svar:
Jeg forstår godt din bekymring og skuffelse. Det er imidlertid en uvanlig, men særdeles viktig vinkling du har til keisersnitt som er en operasjon med fare for komplikasjoner.
Jeg tror det beste rådet jeg kan gi deg er at du ber jordmor/legen din henvise deg til en kontroll/samtale på RH i forkant av innleggelsesdato der dere tar opp alle spørsmål omkring inngrepet.
Det er vikltig at dere får info og valg tilpasset den situasjonen dere er i.
Med gode bekkenmål er det ikke alle fødeavdelinger i Norge som velger keisersnitt på en førstegagsfødene med seteleie, dersom alt annet er helt greit. Det kan du også ta opp på svangerskapskontrollen og på RH. (Det er fritt sykehusvalg, du kan velge hor du vil føde).
Jeg kan også fortelle deg om kjempespreke kvinner etter keisersnitt som opplever lite smerter, ingen komplikasjoner, som steller barnet sitt og er svært fornøyd.
Ønsker deg det aller beste!
Hilsen Monica.