Spørsmål:
Kan keisersnitt være farlig ved overvekt, det vil si ved full narkose? Har to barn fra før, men her kommer en attpåklatt åtte år etter. I de andre svangerskapene har jeg hatt en vektøking på 40 kilo, men vekten har etter fødselen gått ned igjen til det normale. Men nå veide jeg mer ved start av svangerskapet. Er i uke 26 og har gått opp 13 kilo til nå. Har hatt lange harde fødsler. Så søker om keisersnitt denne gangen. Hilsen bekymret mamma....

Svar:
Svar: Hei Berit!
Når du vurderer å velge keisersnitt må du ta i betraktning at en operasjon alltid er forbundet med risiko. I forhold overvekt kan det i seg selv være en risikofaktor, men det kommer selvfølgelig an på hvor stor grad av overvekt det er snakk om.
Til tross for at du har hatt lange og harde fødsler tillater meg å be deg tenkte deg nøye om. Ta kontakt med jordmoren/legen din, evt. med fødeavdelingen og  snakk nøye gjennom saken. Det finnes gode alternativer, for eksempel epiduralbedøvelse, hvis det er smerten som skremmer mest. Be også om en forklaring på selve inngrepet og en risikovurdering.
Hva med å unne seg en flott fødselsopplevelse denne gangen? Lykke til videre! Hilsen Monica