Spørsmål:
Hei Monica. Jeg lurer litt på om morens aktive liv før fødselen har noe/mye å si på om vi kan vnte oss en naturlig fødsel eller om vi må foreta et keisersnitt. Vi har i svangerskapsperioden gått turer og vært aktive begge to sammen og svømt en del. Kan dette føre til at vi "slipper" keisersnitt? Og hva er det egentlig som gjør at vi må foreta et keisersnitt? Kan og mor sitt aktive liv lenge før selve svangerskapet og under svangerskapet føre til en "enklere" fødsel? Kjetil

Svar:
Så deilig det må være å ha en partner som engasjerer seg, tar ansvar og inspirerer til felles aktivitet. For mange kan det vanskelig å komme i gang, særlig etter jobb når man er sliten og ønsker seg hvile (noe gravide også skal unne seg).
Det er alltid et flott utgangspuntk for et svangerskap med en fysisk veltrent kropp. Alle kropper fungere bedre både fysisk og psykisk om de er mye i bevegelse. I forhold til fødsel viser forskning at gravide som trener er kortere tid i fødsel.
Er man i fysisk god form vil man også komme seg raskere etter en fødsel/ evt. et keisersnitt, tåle nattevåk og andre utfordringer bedre.
I forhold til keisersnitt og årsaken til at det skjer er det forskjell på et snitt man bestemmer seg for å gjøre etter å ha sett det hele litt an og det som gjøres som et haste/katastrofesnitt.
Når det bestemmes å gjøre et snitt kan det f.eks være at det ikke er forventet fremgang i fødsel, den blir langvarig, mormunnen åpner seg ikke, hodet går ikke ned i bekkenet eller at mor er sliten.
Ved hastesnitt er det mor eller barnet som ikke har det bra. Dette kan skje plutselig. Viktigste årsak er nok en påvirket fosterlyd, ofte betegnet som dårlig fosterlyd.
Jeg ønsker dere lykke til begge to!
Håper mange menn lar seg insprirere til å invitere partneern sin til en hyggelig aktivitet tilpasset kvinnens tempo og nåværende kropp.
Hilsen Monica.