Spørsmål:
Hei! I dag er min termin, ul-termin om en uke. De siste nettene har vært preget av mensmurringer, men i natt hadde jeg skikkelige tak hvert 10.minutt. Utpå natten kom de til og med hvert 8.minutt. Jeg greide naturligvis ikke sove i det hele tatt. Sto opp, ruslet litt rundt og drakk litt vann før jeg gikk og la meg igjen for å hvile litt. Så våkner jeg etter 3 timer?? De takvise, regelmessige smertene var borte, og igjen har jeg konstant mensmurring. Bør jeg ringe sykehuset, eller skal jeg bare hvile og vente på at kroppen er klar for å begynne igjen? Betyr dette at det blir en fryktelig langt fødselsforløp? Setter stor pris på hurtig svar.

Svar:
Hver fødsel er unik og du vil oppleve at ditt fødselsforløp kan være helt annerledes enn hva andre har erfart. Det meste er mulig. Regelmessige sammentrekninger kan bli uregelmessige for så i gi seg helt.
Det kan være godt å vite at den første fasen av fødsel, latentsfasen( til mormunnen er ca. 3 cm) kan vare et helt døgn. Kanskje er det den du er i nå? Kanskje ikke? Det vil bare timene og dagene vise.
Det beste er å være tålmodig. Om du ringer sykehuset kan ikke de si deg noe annet enn det jeg forteller her. De kan evt. tilby en vaginal undersøkelse, men det du trenger fremfor noe annet nå er RO og få være uforstyrret.
(Bor du langt fra sykehus kan vurderingene bli annerledes)
Dette betyr på ingen måte at du få et langt fødselsforløp.
Lykke til med spennende timer, dager, evt. uker.
Hilsen Monica.