Spørsmål:
Jeg er i uke 37, jeg har vært forkjøla snart en uke, og i helga fikk jeg omgangssyken med oppkast og diaré. Det siste har ført til kraftige kynnere, som kommer flere ganger i timen og ikke forsvinner når jeg skifter stilling eller slapper av. Jeg er helt utslitt av alt sammen! Har verdens snilleste mann som tar seg av alt det huslige og passer på meg, men utmattelsen min går ikke over. Hvis fødselen begynner nå, tror jeg faktisk ikke jeg klarer det - har født en gang før, og vet hvor slitsomt det er. Er det noe jeg kan gjøre, når å ligge på sofaen ikke ser ut til å hjelpe det grann?

Svar:
Stakkars deg!
Det høres ikke godt ut. Gjennom et langt jordmorliv har jeg erfart at gravide som er syke til terminen/rundt tisdpuunkt for forventet fødsel sjelden eller aldri går i fødsel. Det er som om kroppen selv regulerer det hele.Egentlig ikke så vanskelig å forstå. Det dreier seg om å ha energi nok.
Mitt råd til deg nå er å ta godt vare på deg selv.
Det går over, du blir frisk og fin til fødsel, - men kanskje er kroppen din så sliten at den sørger for å få deg i ro ved å bli syk?
Spis frukt og lett mat som kan friste, gjør ting du har lyst på , les en bok kom deg litt ut i frisk luft og kjenn hvor godt det gjør deg.
Ikke stress. Ta dagene som de kommer og erkjenn av livet lar seg ikke kontrollere.
Ønsker deg god bedring, deilige tre uker, og kanskje enda noen dager.
Hilsen Monica.