Spørsmål:
Hei, jeg er gravid, og er i dag 38+2. Magen min er veldig stor, og jeg blir fulgt opp på Rikshospitalet hvor jeg skal føde. Mest av alt ønsker jeg å føde på normalt vis. Jeg har fortalt på sykehuset at både moren og søsteren min sine fødseler har endt med haste-keisersnitt fordi babyen var så stor. De har begge måtte gå over tiden. Jeg er så redd for sykehus o.l, og ingenting gjør meg mer redd enn når jeg tenker på at jeg skal kunne oppleve noe slikt. Jeg lurer derfor på om man kan be dem sette i gang fødselen på termin om den ikke skulle ha kommet av seg selv før den tid? Ser frem til å høre fra deg.

Svar:
Du kan absolutt dele dine tanker, familiens erfaringer og egne bekymringer med legen/jordmor på neste kontroll.
Du kan ikke velge selv, men kan absolutt være med å påvirke avgjørelser.
Det er alltid mange vurderinger som skal gjøres om man velger å gå inn og forstyrre den naturlige prosessen. Her skal det vurdres risiko opp mot hverandre. Vi vet at risikoen for komplikasjoner øker når man intervenerer.
Du må "godsnakke" litt med babyen hver dag nå og se om du kan få til et samarbeid om å få fødselen i gang på naturlig vis.
Håper du får en fin fødsel!
Hilsen Monica.