Spørsmål:
Jeg er nå i uke 21 i mitt svangerskap. Jeg har egentlig ikke noen ekkle tanker om fødsel. Kroppen skal jo klare seg fint igjennom en vaginal fødsel. Jeg ønsker heller ingen smertelindring, men ønsker å føde i badekar. Er det normalt å ha slike tanker om fødsel? Jeg gleder meg, og jeg er jo selfølgelig spent på hvordan min fødsel blir. Kanskje jeg kjenner angst når terminen nermer seg?

Svar:
Så deilig å lese det du skriver. Ta vare på alle gode tanker og følelser og beskytt deg mot det som kan komme fra andre eller fra omgivelsene som ikke gjør de godt.
Når kvinner kommer nærmere termin er det ikke uvanlig at man kan få et mer ambivalent forhold til fødsel. Det er også helt naturlig. Dette dreier seg om en viktig prosess; fødselsforberedelse. En viktig del av å forberede seg som ikke kan gjøres kun på to helge kurs. For noen starter denne prosessen den dagen testen er pos. mens den for andre nærmest aldri får plass eller tid.
Det er kjempeflott å føde! Bare gled deg.
Må fortelle om min 3 år gamle Spanske vann hund tispe Effy som fødte 7 valper nylig. Da riene hadde startet og vart ca. 45 min. ville hun ut. Jeg ble med henne. Til min forbauselse fant hun yndlingsleken sin og ville leke. Det gjorde vi en god stund inntil hun ville inn igjen. 10 min. senere trykket hun ut første valp. Jeg tenkte med meg selv; "Kanskje er det noe vi mennesker ikke har fått lære oss nå vi føder?"
Lykke til! T
Hilsen Monica.