Spørsmål:
Hei! Har eit par spoersmaal til deg! Eg bur i USA, har termin 25.nov. og har svangerskapsdiabetes. Var til kontroll i gaar, og legen sa at om eg ikkje har foedt til termin, kjem dei til aa sette i gang foedselen max to dagar etter termin. Han sa til meg dette var standard, men eg tenkte eg ville sjekke ut dette litt meir. Har sjoelvsagt lyst foedselen skal starte av seg sjoelv. Legen min sa at det viser seg at morkaka hos dei som har svangerskapsdiabetes ikkje fungerer like bra etter fullgaatt termin paa 40 veker, og at sjansen for svangerskapsforgiftning aukar. Blir dei som har svangerskapsdiabetes satt i gang rett etter termin ogsaa i Norge? Har hoert at foedslar som blir sett i gang normalt sett er toeffare enn dei som startar av seg sjoelv, er dette sant eller kjem det heilt an paa personen? Paa forhand tusen takk for svar! Helsing Marte

Svar:
Jeg vil anbefale deg å stole på ekspertisen du har rundt deg. De vil nok ikke ta noen sjanser, og det er bra. Jeg er dessverre ikke kjent med alt som gjøres i forhold til overtid på de forskjellge fødeavdelingene i Norge. Vil tro at mye vurderes fra kvinne til kvinne, mens andre ting er det klare prosedyrer på. Det jeg med sikerhet vet er at man alltid er svært obs. ved diabetes og følger opp både mor og barn svært nøye.
Fødsel som settes igang må nødvendigvis ikke ble tøffere, men det er helt klart en stor forskjell på å måtte starte fra en evt. lukket mormunn til f.eks å komme inn på fødeavdelingen med 3-4 cm mormunn der jobben er gjort i eget hjem.
Forskning viser imidlertid at kvinner vurderer fødsler som settes igang,likt med fødsel som starter spontant.
Lykke til med forestående fødsel!
Hilsen Monica.