Spørsmål:
Hei, jeg hadde en fødsel med klipp,sugekopp og tilslutt tang, en liten stjernekikker satt fast for et år siden. I ettertid har jeg følt at ikke underlivet mitt er slik det burde være. Jeg tok ikke en titt der nede før fødsel, men har gjort det nå. Det jeg ser er akkurat som en "ballong" i skjeden, som ligger hel ved utgangen. Skal det det??? Jeg har ikke hatt ofte samleie, men de få gangene riftes det opp i bakkant mot endetarmen hver gang og svir, og arrvevet på siden er ømt enda. Er dette riktig, hva her helingstiden på "klippskader"?

Svar:
De fleste underliv ser hele og flotte ut etter en fødsel. Da jeg jobbet som jordmor på fødeavdelingen reflekterte jeg til stadighet over hvordan det var mulig i det ene øyeblikket å føde et stort barn for i neste øyeblikk nesten ikke kunne se at dette var skjedd.
Om jeg måtte sy noen sting ble det også fint. Ofte var det nesten ikke mulig å se at noe var forandret, bortsett fra sårranden.
Av og til hender det at kvinner revner mye, eller det legges et ekstra klipp. Underlivet er blodrikt med god sårtilheling og de fleste gror fint.
Jeg vil tro at du har blitt litt ekstra belastet siden du både har opplevet sugekopp og vacum. Man kilpper nok litt ekstra når det brukes slike hjelpemidler.
Siden du fortsatt er plaget vil jeg råde deg til å ta kontakt med jordmor/fastlegen din og be om å bli henvist til fødeavdelingen der du fødte. Evt. be om de kan sjekke deg i forkant, og se om det er noe du selv kan gjøre.
Det vil alltid kunne hjelpe med massasje. Det vil bedre blodsirkulasjonen og gjøre vevet mer elastisk og mykere. All form for mosjon og muskel bruk vil også være til god hjelp. Om du ikke er flink med knipe øvelser bør du komme i gang med det. Det skal gjøres daglig og resten av livet!
Kanskje burde du bruke glidekrem eller en type massasjeolje og smøre perineum(området mellom skjede og endetarm) før dere har samleie. Jeg håper disse enkle råd kan være til hjelp.
Hilsen Monica.