Spørsmål:
Hvordan er det mulig å bli strammere etter fødsel? Kan man bli bedt om å bli "sydd godt sammen" igjen? Hører så mange si de er blitt trangere etter å ha født. Trodde det var omvendt jeg. Jeg hverken revnet eller ble sydd,(ikke pyntesting engang) og ble heller ikke strammere etter fødsel. Burde jeg blitt sydd? Eller betyr dette at jeg rett og slett var stor fra før, siden jeg ikke revnet? Hvorfor revnet jeg ikke liksom? Håper veldig på svar, da jeg lurer fælt..

Svar:
Skjeden er elastisk.
Den utvider seg når barnet passere og trekker seg sammen igjen.
Når noen kvinner revner ytterst i åpningen mens andre ikke gjør det kan det være flere årsaker til det som for eksempel forskjell i elastisiteten på vevet, at fosterhodet får stå en liten stund i åpningen og tøye vevet før det fødes eller at vevet er bedre sirkulert og av den grunn ikke revnet så lett.
Ingen er for stor!
Det er heller ingen grunn til å ønske å bli sydd. Arrvev er mindre elastisk. Det kan være hele årsaken til at noen opplever å bli trangere. Arrvev er dessverre også midre elastisk i forhold til neste fødsel.
Du har all grunn til å være glad for at du slapp både rift og sting, og nyt din kropp akkurat som den er !
Hilsen Monica.