Spørsmål:
Hei! Selv om fødselen min sist endte i hastesnitt, kan jeg likevel regne med å få en lettere og raskere fødsel som andre andregangsfødende ofte har? Hadde full åpning da keisersnittet ble tatt men det har jo ikke passert noen baby i fødselskanalen som har "banet vei" ?

Svar:
Det er aldri godt å forutsi hvordan fødselen blir. Det er imidlertid ofte slik at annengangs fødende er de "raske", men også her er det ingen regel uten unntak. Alt avhenger av riene; hvor ofte de kommer og hvor sterke de er.
Livmoren har vist deg at den klarte jobben bra med full åpning. Den største forskjellen på første og annengangs fødsel er siste del; utdrivningen. Her blir du som en første gangs å regne, og kan således ikke forvente deg at noe skal gå lettere eller raskere.
Men, gled deg. Det er fantastisk å føde også!
Hilsen Monica.