Spørsmål:
Hei!Jeg fødte for en uke siden og bare lurer på hvor lenge renselsen varer etter en fødsel,og når er det greit og begynne og ha samleie igjen etter en fødsel?Jeg ble sydd litt etter fødselen og lurer på om stingene forsvinner av seg selv,eller må en lege gjøre det(fjerne dem)?Håper på snarlig svar:-) Hilsen Hilde:-)

Svar:
Svar: Det er svært individuelt hvor lenge renselsen varer.Noen kvinner har gjort unna det meste av renselsen på sykehuset, mens andre blør i flere uker. Renselsen vil imidlertid endre seg fra blodrød, til brunrød, til lys rosa, og blir til slutt klar og vandig.
Det vanlige er at stingene løsner av seg selv og skal ikke fjernes.
Med tanke på samleie er det du som selv bestemmer når du føler deg klar og vil invitere partneren din til køys. Noen synes nok det er greit at rensenelsen er over. Det blør jo fra livmorslimhinnen, og en viss infeksjonsfare er vel tilstede. De fleste par tåler nok hverandres bakterier.
Lykke til med ny livsfase.
Hilsen Monica.