Spørsmål:
Jeg fødte tvillinger for 9 måneder siden, og hadde en fin fødselsopplevelse. Jeg kunne gjort det igjen imorgen uten å grue meg. Åpningsfasen var slitsom og smertefull, men fra jeg fikk epidural synes jeg utpressningsfasen gikk veldig fint. Når jeg nå snakker om fødsel med venninner beskriver de overjordisk smerte og nærmest dødsangst, og jeg viser til epiduralen og sier jeg ikke opplevde det slik, og jeg holdt jo på i 18 timer fra vannet gikk, og fødte jo to etter hverandre! Smal over hoftene er jeg også. Noen hevder epiduralen bedøver ryggen, men ikke selve underlivet. Er dette riktig? Begynner å lure på om jeg har fortrengt forferderlige smerter... Ble til og med klippet litt. Hvor mye bedøver en epidural? Hilsen mulig tøffing:-)

Svar:
Så heldig du er som får oppleve å være mamma til tvillinger!
Kvinner som føder flere enn et barn får alltid tilbud om epidural bedøvelse blant annet fordi kvinnen da er ferdig bedøvet i tilfelle det må legges tang etter at første barn er kommet.
Epiduralbedøvelse settes i ryggen, men bedøver hele underliv, rygg og mageregion opp til en hvis grense. (Den må ikke gå for høyt opp fordi da kan respirasjonsorganer påvirkes) Av og til påvirkes også ben og føtter, og det kan være vanskelig å stå eller gå så lenge bedøvelsen virker.
Da epidural eller spinal bedøvelse ble innført i Norge ble den lansert som "smertefri fødsel". Fødeavdelingen ved Ringerike sykehus var først ute og kvinner reiste lagveisfra for å oppleve dette.
Det høres ut som om det er det du har opplevet; smertefri fødsel.
Lykke til videre med jentene dine.
Hilsen Monica.