Spørsmål:
Da jeg var på ultralyd i uke 18 snakka jeg litt med ho som tok ultralyden på meg,og vi begynte å snakke om den forrige fødslen min som fant sted i 2003 og da snakket ho noe om å å måle både bekken og barn for å se om jeg kunne føde vanelig denne gangen..,men nå er jeg 28 uker på vei med nr 2 og går stadig og tenker på hva som skjedde da jeg skulle ha førstemann,for med han lå jeg i vanelig fødsel lenge og så prøvde de og ta han ut med sugekopp og tang men til slutt så ble han forløst med akkutt keisersnitt.er redd for at alt dette skal skje igjen.Hvem skal jeg snakke med for å få en henvisning for at dette skal skje? for jeg orker ikke å gå igjennom dette en gang til mvh Jeanette

Svar:
Du må be jordmor/fastlegen din henvise deg til stedet der du skal føde. Om det er et annet sted enn ved første fødsel vil jeg anbefale deg å ta kontakt med fødeavdelingen for å få journalen fra din første fødsel.
Forstår godt at dette var en tøff opplevelse som du ikke ønsker å gjennta.
Kommer du til en kontoll kan jordmor/gynekolog gå gjennom fødselen din og evt. forklare hvorfor det ble som det ble. Det er viktig at du er aktiv selv, stiller spørsmål, kommer med ønsker og deler evt. tanker og bekymringer.
Stå på. Ta godt vare på deg selv.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.