Spørsmål:
Forrige gang endte jeg med hastekeisersnitt pga. svake rier og langtrukkent forløp. Livmoren min var så sliten etter alle timene at legene måtte gi ekstra stor dose med ett eller annet under operasjonen for at livmoren min skulle trekke seg tilbake. Jeg håper at jeg skal klare å føde normalt denne gangen, men hva skjer hvis livmoren min er like sliten nå og ikke vil trekke seg tilbake? Blir det mer komplisert når jeg ikke er "åpnet" med keisersnitt å få gjort noe med livmoren??

Svar:
Jeg vil råde deg til å ta dette opp med jordmor slik at du/dere kan snakke gjennom denne viktige saken i ro og fred og på den måten få viktig kunnskap om fødsel.
Det er ikke vanlig at livmoren ikke trekker seg sammen når alt ellers er normalt i fødsel.
Jeg vil ikke tro at din livmor vil ha problemer med dette når du skal føde.
Vi har imidlertid medisiner som kan gis i drypp eller som sprøyte i tilfelle kvinner trenger det.
Jeg vil råde deg til forberede deg godt til fødsel. Om du ikke har fått tilsendt "Fødselboken" kan du bestille den her på babyverden.
Lykke til!
Hilsen Monica.