Spørsmål:
Hei, Monica. Jeg viser til innlegg fra "mulig tøffing", hun lurer på hvordan epidural virker, og hun sier hun har hatt en mer eller mindre smertefri fødsel. Jeg fikk også epidural, men hadde like vondt etter den var satt som før. Hadde ingen virkning på meg. Jeg lurer jo da på hvorfor dette skjer med noen? Hvordan kan virkningen være så totalt forskjellige? Mvh Tonje

Svar:
Det du beskriver er ikke så unormalt. Man ber om epidural bedøvelse, men er dessverre ikke garantert virkningen av den. Som oftest har kvinner en eller annen form for virkning, men å bli fullstendig smertefri blir nok ikke alle.
Noen kvinner kan f.eks.oppleve å bli ensidig smertefri.
Jeg tror det er mange forskjellige grunner til at bedøvelsen kan virke forskjellig.
Det betyr noe hvem som setter den, hvordan den "treffer", kvinnens anatomi og hvordan det smertestillende stoffet absorberes.
Dersom du ba om epidualbedøvelse igjen, behøver heldigvis ikke virkningen bli som forrige gang.
Snakk evt. med anestesi legen neste gang, og fortell om din opplevelse med bedøvelsen.
Hilsen Monica.