Spørsmål:
Hei! Jeg har et høyt og svingende blodtrykk, samt er mye trøtt pga dette. Har ordre om å ta det helt med ro. Prøver å gå en liten tur hver dag, men føler ikke at jeg er i form til å gå "fem mila", noe som man tydeligvis bør klare for å klare en fødsel. Noen tips om hvordan jeg kommer i "fem - mils - form" raskt og enkelt samtidig som jeg følger ordre fra sykehusets lege?

Svar:
Har du fått beskjed om å ta det med ro, bør du gjøre det. Flott med en daglig tur.
Når en fødsel kan sammenlignes med en 5 mil lang mars, handler det like mye om å gi et perspektiv på tiden og uthodenhet. (Det tar tid å gå fem mil, du må både ville og orke å gjøre det)
Utholdenhet og realistiske forventninger til fødselens alle faser er minst like viktig som rå muslkel styrke.
Når kvinner "gir opp" eller ikke "orker mer" i fødsel er det sjelden eller aldri mangel på muskelstyrke.
Du kan f.eks. bruke tiden til å forberede deg på mentalt på utholdenhet og vet. be om øvelser hos legen du kan gjøre mens du er i ro.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.