Spørsmål:
Hei jeg er ei dame på 38 år som venter et kjærlighetsbarn med min samboer. Vi har to barn hver fra tidligere ekteskap, og dette blir en skikkelig attpåklatt. Mine to tidligere svangerskap gikk helt uten komplikasjoner, det samme gjelder fødslene, hvor jeg heller ikke ville bruke noen form for hjelpemidler.Men mine erfaringer fra stressese sykehus er ikke så bra og jeg ønsker helst å føde dette barnet i rolige former hjemme hos meg selv. Min sammboer har erfaring med to vanskelige graviditeter og fødsler hvor det nesten endte med at han mistet begge to og keisersnitt i full fart, så han er veldig skeptisk til hjemmefødsel. Det kan jeg forstå men jeg inbiller meg at denne fødselen vil forgå akkurat på samme måte som de to foregående, selvom det er mange år siden nå. Det jeg lurer på er om du har noe å utfylle ang dette med hjemmefødsel, slik at vi kan diskutere og ferdig og bestemme oss for hva vi gjør. Lene

Svar:
Jeg vil støtter deg i dine vurderinger ut fra tidligere svangerskap og fødsler. God selekteing i svangerskapet er viktig når avgjørelsen skal tas om valg av fødested.
Forskning viser at det ikke er farligere å føde hjemme enn på sykehus når dette er gjort.
Jeg vil råde deg/dere til å ta kontakt med en jordmor som tar hjemmefødsler for en konsultasjon. Det er en beste måten dere begge kan komme med synspunkter, tanker og få de samme svarene som avgjørelsen igjen skal tas på.
Oppfølging og tilbud ved hjemme fødsel er mye mer enn selve fødselen.
Lykke til med spennende avgjørelse.
Hilsen Monica.