Spørsmål:
Hei, håper du vil svare meg på dette som jeg lurer sånn på. For fire år siden fikk jeg herpes nedentil for første gang. Jeg har vært heldig, har ikke hatt et eneste utbrudd i ettertid, før nå, på slutten av mitt første svangerskap. I uke 30 fikk jeg et utbrudd, det var ikke plagsomt (ikke vondt), så jeg lot det gå over av seg selv og fortalte det til legen i forrige uke. Han sa at om jeg har utbrudd når fødselen starter vil det sannsynligvis bli tatt keisersnitt. Jeg er nå i uke 33 og har fått et nytt utbrudd. Derfor blir jeg litt engstelig for at dette skal gjenta seg fremover. Hvor stor er sannsynligheten for det?? Og blir det tatt keisersnitt om jeg har utbrudd når fødselen starter? Jeg har mest lyst å føde på naturlig vis, men ikke hvis det er farlig for barnet. Samtidig merker jeg at jeg begynner å bli veldig spent på fødselen og grue meg (regner meg som rimelig normal - særlig siden det er første gangen). Jeg tenker MYE på at om jeg skal ta keisersnitt vil jeg gjerne vite det på forhånd, så jeg være forberedt...hmm...hva tror du om dette?? Noen gode råd?? På forhånd takk!

Svar:
Det er umulig å si noe om sjansen for nye utbrudd fremover. Jeg vil foreslå for deg at du tar det opp med jordmor/legen din om du evt. skal ha virusdrepende medisin den siste tidenfør terminen. Kanskje må de konferere med fødeavdelingen der du skal føde.
Det er helt riktig at man foretas keisersnitt ved et aktivt utbrudd når fødselen starter.
Mitt råd blir derfor: Innstill deg på begge deler. Det er fordeler og ulemper knyttet til både fødel og snitt. I ditt tilfelle vil det være grunner til avgjørelsen du ikke rår over selv. Det kan kanskje være med på å gjøre det lettere å gå for det ene eller det andre.
Snakk med jordmor/legen din og be om nyttig info for å være forberedt på et evt. keisersnitt. Kunnskap gir trygghet.
Det aller beste er selvfølgelig å føde. Personlig vil jeg vel tro at det er størst sjanse for at du vil gjøre det. Det kan være lurt å ta godt vare på seg selv nå for å hjelpe/ bygge opp immunforsvaret. Stres ned. Nok søvn og hvile. Mosjon og godt kosthold er en nødvendighet.
Lykke til!
Hilsen Monica.