Spørsmål:
Hejsan ! Jag är gravid, 36+5 gången, och jag var till min jordmor igår på svangerskapskontroll. Jag frågade henne om stripping då jag har tidigare problem med rygg och nacke och gärna skulle vilja få en hjälp i rätt riktning mot födseln. Vi pratade om det och kom fram till att det skulle gå bra, men hon hade nu inga timmar att klämma in mig på. Finns det någon annan jag kan vända mig till för att få en stripping? Tack på förhand

Svar:
Stripping betyr at jordmor eller fødselslege  fører en finger inn gjennom livmorhalsen og varsomt løsner fosterhinnene fra livmorveggen på innsiden, akkurat rundt åpningen.
Stripping må ikke gjøres før man er godt over termin. Gjøres det for tdilig fører det ofte til ubehagelige "maserier" som ikke gjøre noen nytte for seg.
Det bare gjøres av jordmor eller fødselslege.
Du har med andre ord god tid på deg. Om ikke jordmor kan finne en ledig time bør hun gi deg alternativer. Hun er kjent i området.
Lykke til.
Hilsen Monica