Spørsmål:
Hei, er hastekeisersnitt ekstra farlig for mor og barn eller stiller det likt med vanlig? Hr en sykdom som tilsier at jeg må ta keisersnitt, men har ikke lyst til å få fastsatt en dato. Vil at barne skal komme når det selv vil. Er det mulig å velge hastekeisersnitt da?

Svar:
Nei det er ikke mulig å velge et haste keisersnitt.
Det er her som i alle andre situasjoner i livet forskjell på det vi kan planlegge i god tid og legge forholdene godt tilrette for å lykkes med i motsetning til det vi bare må gjøre  i en "øyeblikkelig hjelp" situasjon.
Det er helt klart forskjell på å bli lagt inn på et sykehus på natten med dårligere beredskap og å bli innlagt på dagtid før kl. 15.30 med full arbeidstokk på alle avdelinger.
Når man først skal ha keisersnitt tror jeg det er veldig flott å vite hvilken dato barnet skal fødes på. Snakk om nedtelling, og planlegging.
Det kan bli temmelig nervepirrende å vente, og ikke vite når, hvordan og  når fødselen skal skje. Dette  kan kvinner fortelle om, som f.eks får "prøveføde", men som også vet at de kan ende opp med et keisersnitt dersom fødselen ikke går som forventet.
Det kan være godt å vite at ved et haste keisersnitt blir ikke kvinners/menns ønsker tatt hensyn til.
Ønsker deg alt godt og en fin fødselsopplevelse!
Hilsen Monica.