Spørsmål:
Hei.. Jeg er gravid med tvillinger, 19 uker på vei.. Jeg lurer på om jeg kan nekte å føde på vanlig måte hvis tvilling1 ligger i seteleie. (og/eller nr 2) Jeg hadde en lang fødsl forrige gang, (27 1/2 t etter første rier), pleier fødsler å vare kortere andre gang? Jeg skal ikke til jordmor på mange uker, og legen tørr jeg ikke spør.

Svar:
Dagens kvinner har stor mulighet til medbestemmelse. Det vil si at du kan regne med å bli tatt med på råd/ evt. bli hørt når forløsningsmetode skal bestemmes. Det er din kropp, dine barn og din fødsel. Husk det neste gang du ønsker å spørre legen om noe. (Det er trist å høre at du ikke tør spørre. Det burde ikke være slik i 2005!)
Det er enda langt frem til terminen og ingen vet hvordan tvillingene ender opp med valg av leie. Dersom begge velger å legge seg med hode ned, hodeleie, er det flott å føde dem vaginalt.
Det er godt å slippe et keisersnitt. Du er like pigg etter fødsel, og full av krefter til å ta fatt på utfordringene med to barn.
Jeg forstår at det kan være vanskelig å leve i uvissheten nå, men klarer du å forholde deg til dagen i dag og la spørsmålet om fødsel ligge til det blir klart hvordan de legger seg til, kan du få frigjort viktig energi.
Lengden på fødsel vil alltid være avhengig av rienes styrke, - men det er ofte slik at annen gangs fødende er de "raske".
Lykke til med spennende uker. Her er det mulighet for det dobbelte av alt.
Hilsen Monica.