Spørsmål:
Jeg hadde en hard fødsel med forrige mann. Jeg gruer meg så uendelig mye til nestemann kommer ut! er det noe jeg kan gjøre for å føle meg tryggere? Er det noen som kan hjelpe meg?

Svar:
Du bør ta det opp med jordmor/fastlegen din. Gå gjennom fødselen din med dem og se om dere sammen kan finne ut hva det er som har blitt så negativt for deg. Om du trenger mer hjelp enn samtaler med dem kan de henvise deg til fødeavdelingen. De fleste fødeavdelinger har tilbud til kvinner med fødselsangst.
Du kan også lese om fødsel, se video/dvd ,snakke med partner, sette deg ned og skrive om forrige fødsel og se om du får tak i hva det er fra den som plager deg nå. På denne måten kan du få bearbeidet tanker og følelser og være i en god ny forberedende prosess. Det er helt annerledes å være en annen gang fødende. Du har gjodt dette før og kan ta nye viktige valg.
Et godt råd er også å tenke positivt, og se på fødselen som den største gledesfylte begivenheten i livet ditt. Ingen annen hendelse er fylt med så mye glede.
Er det ikke et paradoks at vi oftest forbinder angst og smerte med fødsel?
Kanskje kan du ved å bruke andre ord eller begrep når du tenker på din neste fødsel få en annen tilnærming og gi den et annent innhold?
Ønsker deg lykke til og håper du unner deg en flott fødselsopplevelse!
Hilsen Monica.
P.s. Her på babyverden kan du bestille Fødselsboken og få den gratis tilsendt. D.s.