Spørsmål:
jeg er i uke 38+5 i dag.. søndagen hadde jeg sååå såå mensmurringer at jeg våknet flere ganger i løpet av natta av smerte.. disse murringene på går endå.. onsdag i dag.. men få rnon kynnere der jeg ikke klarer å stå rett.. kan det hvere rier? utfloden min er også ganske blank, men vannaktig. (ser ut som tynnflytende slim) kan det værra fødselen som nærmer seg?? får fortere murringer nå rjeg drikker kaffe...

Svar:
Det er svært forskjellig hvordan kvinner har det siste tiden før fødsel. Mens noen bare merker at magen blir hard og stram, kan andre oppleve det som du gjør. Det er imidlertid mer uvanlig at førstegangs gravide har så sterke kynnere som du beskriver, men du er deg -med dine sammentrekninger-
Forskjell på rier og kynnere (som begge er sammentrekninger i livmoren) er at rier kommer regelmesssig og er som regel sterkere enn kynnere, eller forandrer seg og blir sterkere etterhvert.
Om man har sammentrekninger og lurere på om noe er på gang er det alltid et godt tegn dersom sammentrekningene endrer seg og blir sterkere, ikke svakere.
Er du usikker kan det være godt å snakke med jordmor eller ringe fødeavdelingen.
Alt som skjer før termindato er "ren luksus". Lykke til!
Hilsen Monica.