Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 34, og fikk nettopp vite at fosteret mitt ligger med hodet opp og rumpa ned. Jeg tror han har mye plass der inne, for det er utrolig mye liv og røre - men når han roer seg, er det alltid med hodet opp visstnok. Jordmora sa at han burde ligge med hodet ned innen ca 3-4 uker. Hvis ikke må vi til ny ultralyd og få prøve å snudd han. Det jeg lurer på, er: Hva om han fortsatt ligger feil vei når det nærmer seg fødsel? Vil det bli planlagt keisersnitt, eller vil de håpe på at han snur seg i siste liten? Eller må jeg belage meg på å fø setefødsel? Jeg er redd for at de skal tro det går bra, og så blir det for sent med keisersnitt...Jeg har mest lyst til å fø på vanlig måte. Dette er min andre fødsel, den første gikk som normalt. Håper du har mulighet til å svare på dette!

Svar:
Om barnet ligger med stumpen ned rundt 37-38 uke er det vanlig å ta en ultralyd for å sjekke barnets vekt og en rtg. pelvimetri for å sjekke om kvinner har store nok bekkenmål til å kunne føde vaginalt. Har de det, vil det likevel være mulighet for å velge keisersnitt.
Det er et fint tilbud om du kan få hjelp til å snu barnet. Det er også flott at du ønsker å føde. Kvinner har til alle tider født barn i seteleie uten at det ble sett på som en komplikasjon.
Lykke til med innspurten! Kan du ikke fortelle han hver dag at han MÅ snu seg for å gjøre det enklere for mor?
Hilsen Monica.