Spørsmål:
Fødte for 16 mnd siden, en fødsel som gikk ganske fort(ca 3timer). Var bare på sykehuset 10 min før babyen var født. Har termin igjen om 3uker og tenker litt på hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke rekker fram. Jeg har ca 1 time reisevei til sykehuset, pluss at det må organiseres barnevakt for de andre ungene. Det tar jo også litt tid før man er sikker på at det er fødsel og ikke bare maserier. Hva er det viktigste en må tenke på dersom en må ta imot barnet selv?

Svar:
Det beste rådet er å reise til fødeavd. på første tegn til fødsel.
Venter på du regelmessige rier kan det være for sent dersom du får vannavgang og sterke rier.
Om dette resulterer i fask alarm eller bom tur er vel  ikke det noen katastrofe.
Blir du værende på fødeavdelingen noene timer/over natten/neste dag eller lignende ser vi ofte at riene starter opp igjen og kvinner går i fødsel.
(Det er ikke få kvinner som bare så vidt har rukket å snu i døren hjemme før de må returnere til fødeavdelingen igjen.)
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med fødeavdelingen når du forlater hjemmet ditt slik at de vet at du er underveis eller 113 for ø.hjelp! Om riene øker på kan du igjen snakke med dem. Det kan være de velger å sende en ambulanse med eller uten jordmor for å møte deg, litt avhengig av hvordan du har det og hva du selv forteller.
Om det hele skulle ende i fødsel og du bare har mannen din til å hjelpe deg, er det viktig at dere begge prøver å bevare roen.
Når barnet kommer bør du ta det opp /få det lagt opp på magen din og TØRKE DET TØRT!  Avkjøling er alltid en alvorlig trussel for nyfødte.
Ta med flere håndklær og legg de inn mot kroppen din /deres slik at de er varme når de evt. skal brukes. Sørg for frie luftveier slik at barnet kan puste fritt.
Etter at barnet er tørket tørt er det fint å la det bli liggende på magen din, men snu hodet slik at det får puste fritt og legg noe varmt opppå. Evt.babytepper/dyne. Det er en kald årstid.
Dere behøver ikke tenke på å navle av. Det kan gjøres når dere får hjelp.
Det viktigste er likevel å unngå å komme i en slik situasjon. Om du/dere kommuniserer med fødeavdelingen vil jeg tro dere får den hjelpen dere trenger.
Lykke til!
Håper dere kommer i hus og får oppleve ro og fred rundt fødsel.
Hilsen Monica.