Spørsmål:
Jeg fikk en sønn for snart ett år siden, fødselen var vel grei, men holdt på lenge. Fikk kun noen smårifter. Kan barnets hodemål og ellers vekt være avgjørende for hvor store skader man blir påført under fødsel? Eller er det mer hvor lang tid man holder på, altså uttøyingen... Og blir skjeden forandret innvendig? Kan dere jordmødre kjenne på skjeden at en kvinne har født, eller ikke? Vet jo at livmormunnen forandrer seg, men jeg tenker på skjeden. Leste et innlegg hvor en kvinneskrev at en jordmor hun kjente sa at alle kvinner hun undersøkte var vide og slappe. Litt frustert...Hvis jeg skal ha barn igjen blir det ks, tar ikke sjansen. Vet om mange vordende mødre som "maser" seg til ks, fordi de er redde for skader på underlivet og vidhet i skjede. Kjempe trist, egentlig...men sånn er vel samfunnet i dag. Kan man ved inngrep rette opp skader ved fødsel??? Og hvordan er det skjeden forandrer seg?? Og er det større foandringer ved flerfødseler enn 1-2?? Tenker masse på dette! Vil jo egentlig være akkurat som før!

Svar:
Det er vanskelige spørsmål å gi gode svar på, men jeg prøver så godt jeg kan.
Ikke la oss glemme at kvinnekroppen er skapt til å kunne føde barn.
Den er også skapt til å være i bevegelse.
I våre dager med et stillesittende liv der vi har tilgang på alt hjertet begjærer kan det skape problemer for helsen vår. Dette kan gi store ringvirkninger, også i fødselsammenheng.
Vi ser at fødselsvekten på barna stiger, det samme gjør mors alder ved første fødsel. Mange kvinner er også overvektige. En "feilernært" hud/slimhinne uten optimal sirkulasjon p.g.a. et stillesittende liv, kan det være med på å gi noen av forklaringene på hvorfor kvinner i dag får tildels store rifter i forbindelse med fødsel???
Ingen kan gi oss svaret enda, men det jobbes med saken.
Størrelsen på hodet kontra vekt kan jeg heller ikke si med sikkerhet. Hodet og skuldre er det som kan gi rifter, mens størrelsen på barnet er avgjørende for hvor mye skjeden utvides. Skjeden er som et trekkspill, svært tøyelig. Jeg vil tro at både hodemål, barnets størrelse og trykketid er avgjørende for evt. skader, senvirkninger.
Men du skal vite at kvinners underliv har en fantastisk evne til å heles etter en fødsel.
Hvis man derimot får problemer med underlivet f.eks på grunn av en rift som ikke har grodd pent, men har etterlatt seg en for vid skjedeåpning, vil hovedregelen være at man ikke gjør noe som helst det første halvåret.
Dette er fordi kroppen fortsetter å reparere seg selv lenge etter fødselen.
Klarer den det ikke vil man helst ikke foreta noen inngrep for å rette det opp før kvinnen har født de barna hun planlegger.
Som jordmor ser man at kvinner er forskjellige. De har forskjellig hud, hår, fassong og kropp. Underlivet er også forskjellig.
Men,- min erfaring er at kvinners underliv både er lekre og flotte også etter at barna kom.
Bekkenbunn og magemuskler lar seg trene opp til full styrke. En jobb mange ikke tar på alvor etter fødsel.
Håper dette kan gi deg et mer nyansert bilde. I forhodld til valg er jeg ikke i tvil.
Et keisersnitt er en operasjon med fare for flere komplikasjoner enn en fødsel.
Hilsen Monica.