Spørsmål:
Jeg er 26 uker på vei og har hatt masse kynnere. I tillegg hadde jeg en blødning forrige mandag. Reiste da til legen som ved hjelp av ultralyd fant ut at morhalsen var begynt å bli kortere. Jeg tar nå magnesium for å unngå kynnere?? Og har fått beskjed om å ta det med ro. Jeg bor for tiden i Tyskland og har litt "kommunikasjonsproblemer". Har prøvd å finne litt om dette temaet på nett og i bøker, men finner ingenting. Lurer på det meste, trenger egentlig litt generell informasjon. Er det stor sjanse for "abort"/for tidlig-fødsel? Hva er det egentlig som skjer siden livmorhalsen blir kortere allerede? Jeg har fra før en gutt på 10 mnd og hadde ikke problemer da.

Svar:
Svar: Det er ikke uvanlig med kynnere i andre svangerskap. Noe kvinner har
mer kynnerer enn de føler seg komfortable med. Det er fint med Magnesium og ro.
Kynnere er ikke ensbetydende med abort eller for tidlig fødsel, men det kan i
enkelte tilfelle være vanskelig å vite/skille hva er sterke kynnere og hva
er truende premature rier.
Med hensyn til lengden på livmorhalsen vet kanskje ikke legen hvor lang
livmorhalsen din var på samme tid da du ventet første barnet? Vi er
individuelle. Noen kvinner med en spesiell sykehistorie, f.eks.
tidligere prematur fødsel må gå jevnlig til kontroll for å sjekke
livmorhalsen for å se om den forandre seg.
Modning av livmorhalsen er hormonelt betinget, og ingenting vi selv kan gjøre
noe med. Det hender man ber par avstå fra samleie.
Mitt beste råd til deg er at du ved neste kontroll tar med deg en som
kan tysk slik at alt som sies blir formidlet korrekt og oppfattet riktig begge
veier.
Lykke til videre! Ta godt var på deg selv i Tyskland.
Hilsen Monica.