Spørsmål:
Ved min forrige fødsel revnet jeg bakover mot endetarmen, og ble grundig sydd. Har ikke hatt noen problemer i ettertid. Er sjansen stor for at jeg revner der det er sydd ved min neste fødsel?

Svar:
Svar: Det er lurt å si i fra om dette når du kommer inn for å føde. På den måten kan jordmor være ekstra oppmerksom når du skal trykke/skyve ut barnet.
Du kan også være ekstra forsiktig selv i den siste fasen. Ikke bruk alle krefter på å få barnet raskest ut, men trykk litt forsiktig. Snakk gjerne med jordmor om dette på forhånd og be evt. om veiledning når tiden kommer. Arrvev er nok mindre elastisk enn hud som ikke er ”skadet”.
Det er fint at du er oppmerksom på problemet og kan forebygge nye skader.
Lykke til! Hilsen Monica.